Vremea trenurilor care zboara prin tunele
Ideea de ultima ora in domeniul transportului de persoane este cea a trenurilor care sa se deplaseze prin tuneluri speciale, din care a fost scos aerul, cu viteze care ar putea atinge 4.000 km/h! Anuntul se refera la cercetari facute de specialisti chinezi si americani care au pe masa de studiu aceasta forma revolutionara de transport, e drept aflata deocamdata in stadiu de teorie. Cu o asemenea viteza, distanta dintre Europa si America ar fi parcursa intr-o singura ora!
Specialistii chinezi numesc aceasta tehnologie Evacuated Tube Transport sau ETT (Transport prin tuneluri vidate) care ar functiona dupa acest principiu: in loc sa se foloseas-ca maglev-urile (trenurile suspendate pe sine electromagnetice) in spatii deschise, cum sunt folosite azi, ele ar putea circula prin tuneluri paralele (cate unul pentru fiecare directie) din care aerul este evacuat permanent (vidate).
Capsulele presurizate pentru pasageri se deplaseaza prin aceste tuneluri, fara ca ele sa intampine nici o rezistenta, cu o viteza de 4.000 km/h, folosind mai putin de o zecime din energia consumata de un avion. Pare o nebunie, dar ideea circula deja in mediile de cercetare chineze, si ne propune o viziune revolutionara a transportului in viitor. Deocamdata se vorbeste ca cercetatorii chinezi ar putea proiecta aceste tuneluri vidate pe care maglev-urile sa atinga o viteza de 1.000 km/h.
Problema cea mai spinoasa este una singura: tunelurile vidate. Peste Oceanul Atlantic, cum isi imagineaza cercetatorii americani, ele ar fi aproape imposibil de realizat (tehnic si financiar). Insa ideea ar putea fi pusa in practica pe distante scurte, de doar cateva zeci sau sute de kilometri, cum e si cazul maglev-urilor.
Lupta pe levitatia electromagnetica
China are cea mai lunga retea de trenuri suspendate pe sine electromagnetice, fiind singura tara din lume care foloseste aceasta tehnologie pentru transportul comercial. Maglev-ul lor care leaga metroul din Shanghai de Aeroportul international Pudong, circula cu o viteza de 431 km/h, distanta de 30 km fiind parcursa in 8 minute. Interesant este faptul ca maglev-ul a circulat in cadrul unor teste demonstrative, inainte de inaugurare, cu 501 km/h, fiind cel mai rapid tren cu levitatie electromagnetica din lume.
In privinta trenurilor super-rapide comerciale tot China detine suprematia. Trenul-glont care se numeste pe scurt CHR, adica China Railway High Speed, circula de vara trecuta intre Beijing si Shanghai cu 380 km/h, cei 1.300 km parcursi non-stop in trei ore si 58 minute spre deosebire de cele 9 ore si 49 cat le trebuie trenurilor conventionale, tronsonul de 1.300 km fiind si cel mai lung din lume construit dintr-o singura faza.
Japonezii intra si ei in competitie
Pana la punerea in aplicare a tehnologiei ETT in domeniul transportului feroviar, la categoria trenuri-glont, Japonia este tara care incearca sa tina pasul. Trenul lor de mare viteza, Shinkansen, atinge 230 km/h pe tronsonul dintre orasele Tokio si Osaka, adica pe distanta de 515 km pentru aceasta calatorie avand nevoie de doar o ora si 25 de minute.
Pentru anul 2045, conform proiectelor la care se lucreaza inca de azi, Japonia intentioneaza sa construiasca cea mai lunga cale ferata pentru maglev-urile autohtone, iar pentru 2025 se intentioneaza constructia unei linii speciale pentru maglev pe o distanta de 366 km, intre Tokio si Nagoya, un drum care ar putea fi strabatut in 40 de minute. Acest proiect nu este nou, el exista din anii 1970, dar a fost mereu amanat din cauza costurilor astronomice (peste 112 miliarde dolari).
GEORGE CUSNARENCU
REVISTA MAGAZIN