Published On:duminică, 14 noiembrie 2010
Posted by Unknown
The Social Network (2010) Reţeaua de socializare Facebook
Fiecare epocă îşi are vizionarii şi geniile ei, care lasă în urma lor o lume nouă, schimbată radical. Dar asta nu se întâmplă, aproape niciodată, fără o luptă acerbă cu oamenii şi sistemul pe care vor să le schimbe prin creaţia lor. În Reţeaua de socializare, regizorul David Fincher şi scenaristul Aaron Sorkin ne dezvăluie momentul în care a fost creat Facebook, cel mai revoluţionar fenomen informatic de socializare de la începutul acestui nou secol – prin perspectiva oamenilor super-inteligenţi, care pretind, fiecare în parte, că ei sunt inventatorii. Rezultatul este o dramă în care se luptă cu forţe egale atât creaţia cât şi distrugerea; o luptă în care nu ni se prezintă un singur punct de vedere, ci poveştile contradictorii, ideile diametral opuse şi relaţiile sociale în plină metamorfoză, care definesc lumea noastră de astăzi. Fiind relatat din mai multe perspective, filmul porneşte de pe coridoarele universităţii Harvard, conducându-ne apoi până în birourile de la Palo Alto , pentru a reda apoi entuziasmul zilelor în care se prefigura acest fenomen cultural ce a schimbat faţa lumii – şi felul în care el a unit un grup de tinere genii în informatică, pentru ca apoi să le dezbine. În mijlocul acestui tumult se află Mark Zuckerberg (JESSE EISENBERG), strălucitul student de la Harvard care a conceput un website ce părea să redefinească peste noapte relaţiile dintre oameni; Eduardo Saverin (ANDREW GARFIELD), pe vremuri cel mai bun prieten al lui Zuckerberg, care a asigurat finanţarea de început a tinerei lor firme de soft; fondatorul Napster, Sean Parker (JUSTIN TIMBERLAKE) care a pus Facebook-ul în braţele investitorilor din Silicon Valley; şi gemenii Winklevoss (ARMIE HAMMER şi JOSH PENCE), colegii de grupă de la Harvard, care au susţinut că Zuckerberg le-a furat ideea şi l-au dat în judecată pentru paternitatea ei. Fiecare îşi are versiunea lui asupra felului cum s-a născut Facebook – dar ei contribuie cu toţii la ceea ce s-ar putea numi un portret, pe mai multe planuri, al succesului numărul 1 al secolului actual – un portret în care se ţes atât visele tinerilor săi cei mai inteligenţi cât şi realităţile concrete ale epocii. Într-o noapte cu multă băutură, din octombrie 2003, după ce se ceartă cu prietena lui, Mark intră ilegal în reţeaua de calculatoare a universităţii şi creează un site cu o bază de date în care să le includă pe toate fetele din campus, apoi afişează două poze una lângă alta, pentru a-i întreba pe cei ce-l accesează, care dintre ele e mai sexy. El îşi botează creaţia cu numele de Facemash, dar site-ul se virusează imediat, ducând la prăbuşirea întregului sistem informatic de la Harvard şi generând un scandal imens cauzat de faptul că site-ul era profund misogin. Mai mult, creând Facemash, Mark, a încălcat intenţionat securitatea sistemului, drepturile de autor şi dreptul la confidenţialitatea informaţiilor. Totuşi acesta a fost momentul naşterii structurii de bază a Facebook. La scurt timp, Mark lansează thefacebook.com, care se va întinde molipsitor la Harvard, de la un calculator la altul, şi apoi prin intermediul Ivy League, până în Silicon Valley, după care cuprinde cu rapiditate întreaga lume. Dar în timpul tumultului creaţiei se stârnesc şi conflicte pasionate – în legătură cu modul cum s-a născut ideea, paternitatea ei, cine merită recunoaşterea pentru acest proiect care promitea să devină una dintre cele mai mari invenţii ale secolului –conflicte care îi vor dezbina pe băieţii geniali, care vor ajunge în faţa justiţiei. Pentru a crea o imagine concretă asupra acelei perioade tulburi de creaţie, acelei istorii care se scria sub ochii contemporanilor, Sorkin şi Fincher au colaborat pentru a construi cu mare grijă nu numai povestirea ci şi o abordare care în mod intenţionat nu e partizană. Astfel, filmul prezintă o combinaţie a părerilor tuturor eroilor implicaţi –fiecare dintre ei crede că el deţine adevărul absolut, iar amintirile lui sunt cele mai fidele realităţii – lăsând spectatorilor libertatea de a-şi face propria părere asupra celor întâmplate. Columbia Pictures prezintă, în asociere cu Relativity Media, o producţie Scott Rudin / Michael De Luca / Trigger Street, un film de David Fincher, Reţeaua de socializare. Regia îi aparţine lui David Fincher. Scenariul este scris de Aaron Sorkin. Filmul este inspirat după volumul "The Accidental Billionaires” de Ben Mezrich. Producţia este semnată de Scott Rudin, Dana Brunetti, Michael De Luca, şi Ceán Chaffin. Producătorul executiv este Kevin Spacey. Directorul de imagine este Jeff Cronenweth, ASC. Scenografia îi aparţine lui Donald Graham Burt, montajul lui Angus Wall, A.C.E. şi Kirk Baxter, iar costumele lui Jacqueline West. Muzica a fost compusă de Trent Reznor & Atticus Ross.